HTML

Filmkritika

A filmkritika nem könnyű dolog. Lehet, hogy míg nekem tetszik egy film, másnak viszont nem. Az is előfordulhat, hogy ma tetszik nekem egy alkotás, de öt év múlva már nem fog. Mert más korú lettem, más körülmények közt élek, más a státuszom, és megváltoztak az értékek, amelyek fontosak a számomra. Lehet, hogy ma éhesen és boldogtalanul nézek meg egy filmet, holnap pedig jóllakottan és boldogan. Higgyék el, más írás jelenne meg ma, és más holnap. Meg más öt év múlva is. Arról már nem is beszélek, miféle ismérvek alapján kritizálja az ember a filmet? Hogyan tekintsünk egy filmre? Kultúrtörténeti alkotásként, azaz valamiféle művészet megnyilvánulásaként, a rendező/forgatókönyvíró önmegvalósításaként, vagy csak egyszerű termékként, ami pénzt hoz a konyhára? Jó esetben sok pénzt, és főleg az amerikaira? Talán mégis több egy film egy valag pénznél és erősen hathat a társadalmi, politikai, tudományos jelenségekre és folyamatokra, esetleg olyan tükörfélét tart eléjük? Vagy egy virtuális világot hoz létre, ahol kiélheti az ember a fantáziáját, például gyilkolhat, maszturbálhat, kínozhat, trágárkodhat kénye-kedve szerint a vásznon? Nehéz eldönteni. Ahogyan azt is, mennyit mondjon el a kritikus a filmről, és milyen célból. Ő már megnézte, és csak annyi, hogy véleményt alkot róla? Vagy gondoskodik arról, hogy azért mindent ne áruljon el, például a slusszpoén(oka)t és végkifejletet? Talán mások pont ennek hatására nézik meg a művet. Ki tudja. Mindenesetre Anton Ego belevág, és a következő ismérvek alapján próbál a filmekről véleményt alkotni. * sztori; * karakterek/színészek; * szövegek/nyelvezet/poénok; * összkép: például dinamikus, látványos, lebincselő, magával ragadó, unalmas, zene, hangok, stb. * mennyit hozott a "konyhára" Ezek összesség alapján a filmeket százalékosan lehet minősíteni: 100% - tökéletes 80% - jó 60% - közepes 40% - futottak még 20% - pocsék (Bárminemű hasonlóság a Cinema c. újsággal a véletlen műve!)

Friss topikok

Címkék

. (1) 1984 (1) 60 % (1) afganisztán (1) afrika (1) after wedding (1) agyő nagy ő (1) akciófilm (1) alan arkin (1) álarc (1) al kaida (1) anarchia (1) animációs film (1) anton ego (1) az ötödik elem (1) a 40 éves szűz (1) a kabalapasi (1) a másik én (1) a nagy testvér (1) a sötét lovag (1) balfaszság (1) bates (1) batman (1) beavatkozás (1) bee movie (1) ben stiller (1) bosszú (1) bourne (1) bourne trilógia (1) bourne ultimatum (1) brendan fraser (1) brit (1) bűn és bűnhődés (1) cápamese (1) carpenter (1) cate blanchett (1) cat city (1) chris tucker (1) clive owen (1) cris cooper (1) csillagok háborúja (1) csúcsformában 3 (1) csuja imre (1) dán film (1) david lynch (1) demi moore (1) diane krüger (1) dogma (1) dráma (2) dzihád (1) eddie murphy (1) ed harris (1) egyesült államok (1) egyiptom (1) eli roth (1) eryl streep (1) erzsébet (1) esküvő után (1) et (1) farrelly testvérek (1) fasz (1) faszvócentrikus világ (1) fbi (3) felkoppintva (1) film (1) filmkritika (15) forgatókönyv (1) geoffrey rush (1) george orwell (1) gerald butler (1) gesztesi károly (1) grabowsky (1) guasztustalan (1) gyilkosság (1) háború (2) halloween (1) heartbreak kid (1) heath ledger (1) hellboy (1) hilary swank (1) hinni akarok (1) hollywood mainstream (1) horror (3) hostel (1) hostel 2 (1) ii. fülöp (1) indul a bakterház (1) inland empire (1) iszlám (1) jackie chan (1) jake gyllenhaal (1) jakuza (1) james bond (1) jamie foxx (1) jancsó miklós (1) japán (1) jason bourne (1) jason statham (1) jennifer gardner (1) jerry bruckheimer (1) jessica alba (1) jet li (2) jodie foster (1) john hurt (1) john turteltaub (1) judd apatow (2) justin bartha (1) kaptár (1) kaptár 3 (1) kathy (1) katolicizmus (1) keitel harvey. (1) kéjgyilkosság (1) kém (1) kémhistória (1) kevin costner (1) kiadatás cia (1) királyság (1) klónok háborúja (1) knocked up (1) koltai róbert (1) konspiráció (1) kritika (1) kung fu panda (1) larry king (1) lars von trier (1) licence to kill (1) lions for lambs (1) macskafogó 2 (1) madagszkár (1) mads mikkelsen (1) malcolm mcdowell (1) mamma mia (1) martin weisz (1) matt damon (1) max von sydow (1) meet dave (1) megy a gőzös (1) meryl streep (1) mézengúz (1) michael palin (1) michelle monaghan (1) miért ciki a szex? (1) milla jovovich (1) motel (1) mr brooks (1) múmia (1) múmia a sárkánycsászár sírja (1) mutáns (1) natalie portman (1) nemzet aranya 2 (1) nicolas cage (1) nyüszítverobert ludlum (1) olajsejk (1) öngyilkos merénylők (1) p.s. i love you (1) pénisz (1) pina (1) pogány judit (1) protestáns (1) reese witherspoon (1) remake (1) resident evil (1) robert redford (1) roman polanski (1) shrek (1) sorozatgyilkosság (1) spy (1) steve carrell (1) superbad (1) szadista (1) szaúd arábia (1) százalék (1) szex és new york (1) sziklák szeme 2 (1) színész (1) színház (1) színházi előadás (1) tarantino (1) ternovszky béla (1) terroristák (1) terrorizmus (1) terrotista (1) the brave one (1) tökéletes tűrsadalom (1) tömegyilkos (1) tom cruis (1) totalitárius rendszer (1) tragédia (2) trancsírozós (1) trilógia (1) tunézia (1) twin peaks (1) ügynök (1) új európa (1) üresfejű (1) usa (2) v (1) vendetta (1) vérbosszú (1) vírus (1) wall e (1) war (1) wes craven (1) x akták (1) zombi (2) zombifilm (1) zsidó zsidós (1) Címkefelhő

Mézengúz - Larry King tényleg olyan zsidós?

2007.12.08. 17:13 Antal Egon

A tökéletes recept a mai mozikészítésben: az animációs film. Akad belőlük egy-kettő manapság, és általában ezek jól is teljesítenek. A Mézengúz már 117 millió dolláros bevételnél jár, ami nagyon, de nagyon sok. Ugyanakkor a kritikusok megosztottak a filmet illetően, bár ez nem számít annyira, ha a film kaszál.
Mi a siker titka? Nagyon egyszerű: mindenekelőtt az, hogy a film célcsoportja gyakorlatilag bárki. Mindenkire számítanak. A gyerekkel elmegy a moziba a szülő is, de ezek az animácionisták azért ennél már sokkal ravaszabbak, ugyanis már eleve a felnőttekre építenek, például hozzájuk mérik a tartalmat. Mert valljuk be, hogy egy hatéves gyerek valószínűleg nem fogja érteni, ki az a Larry King a TV-ből, akit a méhlakhelyen, a kaptárban leutánoznak, azt meg pláne nem fogja érteni, miért ZSIDÓZZÁK le... Na talán ez egy kicsit erős volt. A tartalomban egyébkén más durvaság nem nagyon akad.
A sztori zseniális. Egy méhnek (Barry) a személyén keresztül követhetjük le egy kaptár életét, amelyet persze emberi tulajdonsággal felruházott méhek laknak. Iskolába járnak, diplomáznak, és aztán munkába is állnak. A meló - bármennyire is fura - a mézkészítés iparágához kötődik. Vannak emócióik, ruháik, divatoznak, beszélnek, sőt, még más érzelmek kimutatására is képesek. Egy  akció során kirepülnek a kaptárban az ún. "pollenvagányok", akik a kason kívül - tehát az emberi világban - gyújtik be a virágport, porozzák be a növényeket, és szállítmányozzák haza az "alapanyagot", hogy ott finom mézet készítsenek belőle, majd meg is egyék ezt. Barry is kirepül a begyűjtőosztaggal, megismerkedik az emberi világgal, és ezzel együtt persze az emberi faj gyilkos, vezető szerepre törekvő, kizsákmányoló mivoltával is. Szomorúan konstatálja, hogy az emberek mesterséges körülmények között elkábított méhekkel "dolgoztatnak": és készítettik a mézet, amelyet később a multinacionális és nagy mézkonszernek "Ray Liotta" mézeként, és egyéb mörcsandájzing fogásokkal árusítanak, persze a "sajátjukként". Barry kizsákmányolva érzi magát, és az egész méhtársadalmat, ezért pert indít az emberiség ellen. Ebben egy időközben a barátjává vált (emberi) lány segít neki. Brilliáns.
A karakterek egész ügyesek: az alkotóknak bizonyára nem 1 percükbe telt megkülönböztetni egymástól a tökegyforma méheket. Márpedig itt van Barry, a barátja, méhlányok, papa, mama, méh-művezető, stb. stb. és mind-mind egyéni személyiségjegyekkel, habitussal, szöveggel van felruházva. Remek a megjelentetési módja az egyéb rovaroknak is: például a szúnyognak, vízi poloskának, de az is hihetetlen, amikor egy medve úgy ijesztgeti az embereket, mint maga az ember... Ami nagyon tetszett még az alkotásban, hogy rendkívül jó a mozgások érzékeltetése. Például egy teniszmeccs kifejezetten érdekes egy teniszlabda szemszögéből (amelyre rákapaszkodott egy méh), és érdekes repülnünk a pollenvagyányok jóvoltából. Ilyen van még jó néhány: szinte a mozgás részeivé válunk, és gyakran jó úton vagyunk a méhhé válás folyamatában. A zene szuper, viszont halk, ahogyan az egész film. A szövegek jól megkomponáltak, korrektek, de sajnos nem annyira humorosak, mint ennek a sorozatnak a legjobbjaiban: a Shrekben, a Madagaszkárban vagy a Cápamesében. Ritkán azért adódik egy-egy olyan tízpontos poén, amin nagyot kell röhögnünk. Emellett az angol nyelvre is épült egy-két óriási viccesség: pl. Stinget is beperelik, mert a neve angolul annyit tesz "csípés", és a CNN sem CNN, hanem BeeNN... Talán a magyar verzióban is elfért volna még jó néhány faszájos csattanó, olyan, ami homlokon vág, mint egy mángorlódeszka, aztán kigurgulázod a popkornt az orrodon. Ennek ellenére dícséret a készítőknek.



Értékelés: 80%

Szólj hozzá!

Címkék: shrek filmkritika animációs film mézengúz bee movie madagszkár cápamese zsidó zsidós larry king

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr65257080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.