HTML

Filmkritika

A filmkritika nem könnyű dolog. Lehet, hogy míg nekem tetszik egy film, másnak viszont nem. Az is előfordulhat, hogy ma tetszik nekem egy alkotás, de öt év múlva már nem fog. Mert más korú lettem, más körülmények közt élek, más a státuszom, és megváltoztak az értékek, amelyek fontosak a számomra. Lehet, hogy ma éhesen és boldogtalanul nézek meg egy filmet, holnap pedig jóllakottan és boldogan. Higgyék el, más írás jelenne meg ma, és más holnap. Meg más öt év múlva is. Arról már nem is beszélek, miféle ismérvek alapján kritizálja az ember a filmet? Hogyan tekintsünk egy filmre? Kultúrtörténeti alkotásként, azaz valamiféle művészet megnyilvánulásaként, a rendező/forgatókönyvíró önmegvalósításaként, vagy csak egyszerű termékként, ami pénzt hoz a konyhára? Jó esetben sok pénzt, és főleg az amerikaira? Talán mégis több egy film egy valag pénznél és erősen hathat a társadalmi, politikai, tudományos jelenségekre és folyamatokra, esetleg olyan tükörfélét tart eléjük? Vagy egy virtuális világot hoz létre, ahol kiélheti az ember a fantáziáját, például gyilkolhat, maszturbálhat, kínozhat, trágárkodhat kénye-kedve szerint a vásznon? Nehéz eldönteni. Ahogyan azt is, mennyit mondjon el a kritikus a filmről, és milyen célból. Ő már megnézte, és csak annyi, hogy véleményt alkot róla? Vagy gondoskodik arról, hogy azért mindent ne áruljon el, például a slusszpoén(oka)t és végkifejletet? Talán mások pont ennek hatására nézik meg a művet. Ki tudja. Mindenesetre Anton Ego belevág, és a következő ismérvek alapján próbál a filmekről véleményt alkotni. * sztori; * karakterek/színészek; * szövegek/nyelvezet/poénok; * összkép: például dinamikus, látványos, lebincselő, magával ragadó, unalmas, zene, hangok, stb. * mennyit hozott a "konyhára" Ezek összesség alapján a filmeket százalékosan lehet minősíteni: 100% - tökéletes 80% - jó 60% - közepes 40% - futottak még 20% - pocsék (Bárminemű hasonlóság a Cinema c. újsággal a véletlen műve!)

Friss topikok

Címkék

. (1) 1984 (1) 60 % (1) afganisztán (1) afrika (1) after wedding (1) agyő nagy ő (1) akciófilm (1) alan arkin (1) álarc (1) al kaida (1) anarchia (1) animációs film (1) anton ego (1) az ötödik elem (1) a 40 éves szűz (1) a kabalapasi (1) a másik én (1) a nagy testvér (1) a sötét lovag (1) balfaszság (1) bates (1) batman (1) beavatkozás (1) bee movie (1) ben stiller (1) bosszú (1) bourne (1) bourne trilógia (1) bourne ultimatum (1) brendan fraser (1) brit (1) bűn és bűnhődés (1) cápamese (1) carpenter (1) cate blanchett (1) cat city (1) chris tucker (1) clive owen (1) cris cooper (1) csillagok háborúja (1) csúcsformában 3 (1) csuja imre (1) dán film (1) david lynch (1) demi moore (1) diane krüger (1) dogma (1) dráma (2) dzihád (1) eddie murphy (1) ed harris (1) egyesült államok (1) egyiptom (1) eli roth (1) eryl streep (1) erzsébet (1) esküvő után (1) et (1) farrelly testvérek (1) fasz (1) faszvócentrikus világ (1) fbi (3) felkoppintva (1) film (1) filmkritika (15) forgatókönyv (1) geoffrey rush (1) george orwell (1) gerald butler (1) gesztesi károly (1) grabowsky (1) guasztustalan (1) gyilkosság (1) háború (2) halloween (1) heartbreak kid (1) heath ledger (1) hellboy (1) hilary swank (1) hinni akarok (1) hollywood mainstream (1) horror (3) hostel (1) hostel 2 (1) ii. fülöp (1) indul a bakterház (1) inland empire (1) iszlám (1) jackie chan (1) jake gyllenhaal (1) jakuza (1) james bond (1) jamie foxx (1) jancsó miklós (1) japán (1) jason bourne (1) jason statham (1) jennifer gardner (1) jerry bruckheimer (1) jessica alba (1) jet li (2) jodie foster (1) john hurt (1) john turteltaub (1) judd apatow (2) justin bartha (1) kaptár (1) kaptár 3 (1) kathy (1) katolicizmus (1) keitel harvey. (1) kéjgyilkosság (1) kém (1) kémhistória (1) kevin costner (1) kiadatás cia (1) királyság (1) klónok háborúja (1) knocked up (1) koltai róbert (1) konspiráció (1) kritika (1) kung fu panda (1) larry king (1) lars von trier (1) licence to kill (1) lions for lambs (1) macskafogó 2 (1) madagszkár (1) mads mikkelsen (1) malcolm mcdowell (1) mamma mia (1) martin weisz (1) matt damon (1) max von sydow (1) meet dave (1) megy a gőzös (1) meryl streep (1) mézengúz (1) michael palin (1) michelle monaghan (1) miért ciki a szex? (1) milla jovovich (1) motel (1) mr brooks (1) múmia (1) múmia a sárkánycsászár sírja (1) mutáns (1) natalie portman (1) nemzet aranya 2 (1) nicolas cage (1) nyüszítverobert ludlum (1) olajsejk (1) öngyilkos merénylők (1) p.s. i love you (1) pénisz (1) pina (1) pogány judit (1) protestáns (1) reese witherspoon (1) remake (1) resident evil (1) robert redford (1) roman polanski (1) shrek (1) sorozatgyilkosság (1) spy (1) steve carrell (1) superbad (1) szadista (1) szaúd arábia (1) százalék (1) szex és new york (1) sziklák szeme 2 (1) színész (1) színház (1) színházi előadás (1) tarantino (1) ternovszky béla (1) terroristák (1) terrorizmus (1) terrotista (1) the brave one (1) tökéletes tűrsadalom (1) tömegyilkos (1) tom cruis (1) totalitárius rendszer (1) tragédia (2) trancsírozós (1) trilógia (1) tunézia (1) twin peaks (1) ügynök (1) új európa (1) üresfejű (1) usa (2) v (1) vendetta (1) vérbosszú (1) vírus (1) wall e (1) war (1) wes craven (1) x akták (1) zombi (2) zombifilm (1) zsidó zsidós (1) Címkefelhő

Superbad - azt a kibaszott, faszcentrikus világmindenségit, avagy, miért ciki ez a film?

2007.10.31. 23:06 Antal Egon

Judd Apatowról, a nagy Hollywood új "vígjáték mainstream" megteremtőjéről már írtam a Felkoppintva c. filmet elemezve. Ezúttal ismét az ő ténykedését szerettem volna figyelemmel kísérni: nevezetesen a Superbad c. film kapcsán, ami Amerikában jó nagyot kaszált 122 millió dolláros bevételével. Fel nem foghatom, hogyan.
Kétségtelen, hogy egy faszcentrikus világban élünk, ahol faszimádó, (ugyanakkor pinaimádó is, a szerk.) dagadt, mutálós hangú, drótkefehajú, esetlen főhősre kell felnéznünk. Esetleg barátaira: a vékonyka, kissé bátortalan, ugyanakkor józan, de némi homoerotikára szintén hajlamos fiúcskára, netán a harmadik csávóra, aki meg végképp mindenkit kikerget a világból azzal, hogy fejhangon sivítozik, csúnya szemüveggel van megáldva, bűnronda, szintúgy vékonyka és szuperesetlen. Utóbbit Mckúrnak fordítják, pedig McLoving névre csináltat magának ál-személyit, ahol 25 éves Hawain élő donorkereskedőnek adja ki magát. Nos a három jóbarát összefog, hogy három jó csajt (tényleg jó csajt!) összeszedjenek, leitassanak, aztán jól megcuccoljanak, leszopassanak, és további karbantartást végezzenek a faszaikon. Igen ám, csakhogy jönnek a próbatételek, és hőseink útjába kerülő akadályok. Ahhoz, hogy a csajokat jól szétkúrhassák, teljesíteni kell bizonyos feltételeket: például piát kell szerezniük a szopni vágyó lányoknak az esti buliba. Külön helyzetkomikumnak van kikiáltva az e-kapcsán kialakult rendkívül nagy furcsaság: 21 év alatt az USA-ban tilos a pia, és ezt tényleg nagyon szigorúan veszik arrafelé. McKuúr -ra esik a választás, aki bemegy a boltba, és alkoholt kér. Aztán egyszer csak jön egy rabló, aki jól pofán veri a mi vihorászó tinimutáns hősünket, majd 2 idióta rendőr, akik viszont az egész filmet felborítják, úgy, ahogy van. Ugyanis összevissza randalíroznak, lövöldöznek, isznak, füveznek, szintén faszról meg pinákról diskurálgatnak, és még sorolhatnánk. A végén ugyan elhangzik egy vallomásféle, miszerint azért cselekedtek így, mert fiatalabb korban általában nem annyira komálják a zsarukat, akik x idő múlva bebizonyítják, hogy ők is lehetnek jó arcok, mert a tivornyából ki sem látszanak. Kétségkívül érdekes módja a rendőrszakma kipiározásának. Főhőseink pedig  rendületlenül haladnak a kúrócéljaik felé, útközben különbnél-különb kalandokba keverednek. Elkerülnek pélául egy felnőttbuliba, ahová az a dilinyós viszi el őket, aki véletlenül elütötte dagika főhősünket egy parkolóban. A buliban kiderül, hogy nem is olyan rossz arc a mi szuperfőhősünk, aki italt próbál lopni a buliból, ugyanakkor egy idősebb lány összevérezi a nadrágja szárát a menstruációjával. Újabb, és újabb akadályok görögnek az első nőt-érintő-baszás útjába, míg végül kiderül: a rejtett homoerotika, ami fiúhőseinket látens módon végig összeköti, inkább felváltódik a női nemre áttevődött nagyszabású figyelemmel. Ami bizonyára nem túl könnyű ebben a korban, azonban kétségkívül jobb, mint egy férfifaszt nyalogatni és közös hálózsákban ölelkezni, miközben a társunk mamájának izgi mellbimbójáról álmodozunk. Amiből viszont sajnos keveset mutatnak, ugyanúgy, ahogy a baszásokból is: ha ez az Apatow legény akkora nagy májer lenne, villantana egy cicit legalább premier plánban, vagy valami hasonló női malacságot, vagy szopást, vagy masztit, vagy valamit, de nem, filmünkben semmi sem történik, csak ömlik a trágár szöveg, meg az őrült összevisszaság. Ami azt gondolják, hogy jó, pedig szuperrossz. És vérciki. Nem érdemes tovább beszélni róla... Szegény Gregg Araki és Todd Solondz...

Értékelés: 20%

Szólj hozzá!

Címkék: pina fasz pénisz superbad judd apatow hollywood mainstream faszvócentrikus világ miért ciki a szex?

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr3214786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.