HTML

Filmkritika

A filmkritika nem könnyű dolog. Lehet, hogy míg nekem tetszik egy film, másnak viszont nem. Az is előfordulhat, hogy ma tetszik nekem egy alkotás, de öt év múlva már nem fog. Mert más korú lettem, más körülmények közt élek, más a státuszom, és megváltoztak az értékek, amelyek fontosak a számomra. Lehet, hogy ma éhesen és boldogtalanul nézek meg egy filmet, holnap pedig jóllakottan és boldogan. Higgyék el, más írás jelenne meg ma, és más holnap. Meg más öt év múlva is. Arról már nem is beszélek, miféle ismérvek alapján kritizálja az ember a filmet? Hogyan tekintsünk egy filmre? Kultúrtörténeti alkotásként, azaz valamiféle művészet megnyilvánulásaként, a rendező/forgatókönyvíró önmegvalósításaként, vagy csak egyszerű termékként, ami pénzt hoz a konyhára? Jó esetben sok pénzt, és főleg az amerikaira? Talán mégis több egy film egy valag pénznél és erősen hathat a társadalmi, politikai, tudományos jelenségekre és folyamatokra, esetleg olyan tükörfélét tart eléjük? Vagy egy virtuális világot hoz létre, ahol kiélheti az ember a fantáziáját, például gyilkolhat, maszturbálhat, kínozhat, trágárkodhat kénye-kedve szerint a vásznon? Nehéz eldönteni. Ahogyan azt is, mennyit mondjon el a kritikus a filmről, és milyen célból. Ő már megnézte, és csak annyi, hogy véleményt alkot róla? Vagy gondoskodik arról, hogy azért mindent ne áruljon el, például a slusszpoén(oka)t és végkifejletet? Talán mások pont ennek hatására nézik meg a művet. Ki tudja. Mindenesetre Anton Ego belevág, és a következő ismérvek alapján próbál a filmekről véleményt alkotni. * sztori; * karakterek/színészek; * szövegek/nyelvezet/poénok; * összkép: például dinamikus, látványos, lebincselő, magával ragadó, unalmas, zene, hangok, stb. * mennyit hozott a "konyhára" Ezek összesség alapján a filmeket százalékosan lehet minősíteni: 100% - tökéletes 80% - jó 60% - közepes 40% - futottak még 20% - pocsék (Bárminemű hasonlóság a Cinema c. újsággal a véletlen műve!)

Friss topikok

Címkék

. (1) 1984 (1) 60 % (1) afganisztán (1) afrika (1) after wedding (1) agyő nagy ő (1) akciófilm (1) alan arkin (1) álarc (1) al kaida (1) anarchia (1) animációs film (1) anton ego (1) az ötödik elem (1) a 40 éves szűz (1) a kabalapasi (1) a másik én (1) a nagy testvér (1) a sötét lovag (1) balfaszság (1) bates (1) batman (1) beavatkozás (1) bee movie (1) ben stiller (1) bosszú (1) bourne (1) bourne trilógia (1) bourne ultimatum (1) brendan fraser (1) brit (1) bűn és bűnhődés (1) cápamese (1) carpenter (1) cate blanchett (1) cat city (1) chris tucker (1) clive owen (1) cris cooper (1) csillagok háborúja (1) csúcsformában 3 (1) csuja imre (1) dán film (1) david lynch (1) demi moore (1) diane krüger (1) dogma (1) dráma (2) dzihád (1) eddie murphy (1) ed harris (1) egyesült államok (1) egyiptom (1) eli roth (1) eryl streep (1) erzsébet (1) esküvő után (1) et (1) farrelly testvérek (1) fasz (1) faszvócentrikus világ (1) fbi (3) felkoppintva (1) film (1) filmkritika (15) forgatókönyv (1) geoffrey rush (1) george orwell (1) gerald butler (1) gesztesi károly (1) grabowsky (1) guasztustalan (1) gyilkosság (1) háború (2) halloween (1) heartbreak kid (1) heath ledger (1) hellboy (1) hilary swank (1) hinni akarok (1) hollywood mainstream (1) horror (3) hostel (1) hostel 2 (1) ii. fülöp (1) indul a bakterház (1) inland empire (1) iszlám (1) jackie chan (1) jake gyllenhaal (1) jakuza (1) james bond (1) jamie foxx (1) jancsó miklós (1) japán (1) jason bourne (1) jason statham (1) jennifer gardner (1) jerry bruckheimer (1) jessica alba (1) jet li (2) jodie foster (1) john hurt (1) john turteltaub (1) judd apatow (2) justin bartha (1) kaptár (1) kaptár 3 (1) kathy (1) katolicizmus (1) keitel harvey. (1) kéjgyilkosság (1) kém (1) kémhistória (1) kevin costner (1) kiadatás cia (1) királyság (1) klónok háborúja (1) knocked up (1) koltai róbert (1) konspiráció (1) kritika (1) kung fu panda (1) larry king (1) lars von trier (1) licence to kill (1) lions for lambs (1) macskafogó 2 (1) madagszkár (1) mads mikkelsen (1) malcolm mcdowell (1) mamma mia (1) martin weisz (1) matt damon (1) max von sydow (1) meet dave (1) megy a gőzös (1) meryl streep (1) mézengúz (1) michael palin (1) michelle monaghan (1) miért ciki a szex? (1) milla jovovich (1) motel (1) mr brooks (1) múmia (1) múmia a sárkánycsászár sírja (1) mutáns (1) natalie portman (1) nemzet aranya 2 (1) nicolas cage (1) nyüszítverobert ludlum (1) olajsejk (1) öngyilkos merénylők (1) p.s. i love you (1) pénisz (1) pina (1) pogány judit (1) protestáns (1) reese witherspoon (1) remake (1) resident evil (1) robert redford (1) roman polanski (1) shrek (1) sorozatgyilkosság (1) spy (1) steve carrell (1) superbad (1) szadista (1) szaúd arábia (1) százalék (1) szex és new york (1) sziklák szeme 2 (1) színész (1) színház (1) színházi előadás (1) tarantino (1) ternovszky béla (1) terroristák (1) terrorizmus (1) terrotista (1) the brave one (1) tökéletes tűrsadalom (1) tömegyilkos (1) tom cruis (1) totalitárius rendszer (1) tragédia (2) trancsírozós (1) trilógia (1) tunézia (1) twin peaks (1) ügynök (1) új európa (1) üresfejű (1) usa (2) v (1) vendetta (1) vérbosszú (1) vírus (1) wall e (1) war (1) wes craven (1) x akták (1) zombi (2) zombifilm (1) zsidó zsidós (1) Címkefelhő

A másik én - Licence to kill 2. (ezúttal a vészesen öregedő Jodie Fosternek)

2007.10.26. 11:23 Antal Egon

Nemrég írtam Mr Brooks-ról, ahol azt feszegettem, hogy jár-e nekünk/neki/bárkinek a gyilkossághoz való jog. A Brave One (A másik én) c. filmben ugyanez a jog a vészesen öregedő Jodie Fostert üldözi és itt megint csak elgondolkodhatunk azon: szolgáltathatunk-e mi igazságot, mégpedig pisztollyal, durván arcon lőve valakit. Tulajdonképpen bárkit az utunkba kerül, miközben keressük a magunk igazát. A filmet szokták Robert de Niro remek alkotásához, a Taxisofőrhöz hasonlítani, ami szerintem hiba.
A film 38 millió dolláros bevételnél jár az USÁban (ami egy kicsit jobb adat, mint a Mr Brooks-é), viszont nagyon megosztja a kritikusokat.
Van egy néni, Erica Bain (Jodie Foster), aki mondhatnók boldog: van rádiós munkája, ahol New Yorkról beszél úgy, hogy közben élő hangokat játszik le a város életéből (ez nagyon tetszett!); van lakása, kutyája, ugyanakkor látványosan tovaszökkenő fiatalsága is. Itt látszik, hogy mennyire, de mennyire öregecske már Jodie Foster, amit fehér trikós-átlátszós mellbimbós mutatvánnyal, és egy Rudyard Kipling regényből kilépett koromfekete, nagyon fiatal indiánussal, David Kirmanival (Naveen Andrews) próbál ellensúlyozni, aki valljuk be őszintén, a Terrorbolygóba azért egy kicsit jobban illik. Hipp-hopp, jön a kutyasétáltatás, meg három útonálló is, akik megtámadják őket egy sötét alagútban, összeverik őket, és pechjükre a Maugli-fiú nem éli túl a talákozást. Azért pechjükre, mert a felépülő Jodie Foster bosszút esküszik, elindul vendettájára, ahol mindenkit lekaszabol, aki szerinte ROSSZ. Közben pedig, a rádióból, nyomozóktól, interjúkból próbál önigazolást nyerni. Ámokfutás a javából, és talán csak a - majdnem - hibátlan nyomozónk, Mercer (Terrence Howard) tudja megállítani, aki végül is ugyanazt a dudát fújja, tehát a GONOSZT üldözi - viszont csak- és kizárólag a törvény adta lehetőségekkel.
Jodir Foster jó színésznő, a karaktere sem rossz, bár kétségkívül az idősödő nénik jobban tudnak vele azonosulni, mint jómagam. Spanja, David sem rossz, ő is játszott már egy két filmben, de szerintem a karakterrel mellélőttek egy kicsit. Egyrészt: sztem nagyon nehezen lehet azonosulni egy fiatal indiai fickóval, aki idősődő nőket kufircol, másrészt ráadásul a rendező sem engedi őt megismertetni/megkedveltetni, mert rögtön a film elején agyonvereti a három martalóccal. Pedig ahhoz, hogy ökölbe szoruljon a kezünk, remegjen a fejünk és szánk összevissza zizegjen nekünk a bosszú angyala ahhoz, hogy szinte mindenkit mi is kinyírjunk a filmvásznon, aki beleakad Jodie útjába, akkor nagyon, de nagyon kevés. Jól játssza a szerepét az igazságosság szélén balanszírozó Mercer nyomozó is, aki ugyanúgy hajtja a gonoszt, de sohasem inog meg az öntörvénykezés hajszálvékony mezsgyéjén. Társa, Nicky Katt próbálja oldani a film sötét oldalát, némi humorral. 50% sikerességgel. Van még Jodie lakótársa, egy fekete nő, aki a társalkodónő szerepét tölti be, egy rádiós főnöknő, aki szintén jól játszza a rárótt szerpet, illetve egy halom rossz ember, akiket halomra illik lőni a filmben.
A film kétórás, de lendületes, és nem unatkozunk benne. Mindig történik benne valami izgalmas: hol lőnek, hol menekülnek, hol molesztálnak, hol meg magasröptű párbeszédeket folytatnak a bűnről & bűnhődésről, emberi sorsokról, a biztonságosságról, meg New Yorkról. A szövegek/dialógusok megfelelőek, talán nem is kell ide több humor, viszont némi feszültségoldás az jól jönne. Összességében: meg lehet nézni, gondolkodhatunk is utána, nem tudni a film végét. Tessék megnézni!

Értékelés: 60%

Szólj hozzá!

Címkék: bűn és bűnhődés bosszú jodie foster a másik én the brave one

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr88208689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.