HTML

Filmkritika

A filmkritika nem könnyű dolog. Lehet, hogy míg nekem tetszik egy film, másnak viszont nem. Az is előfordulhat, hogy ma tetszik nekem egy alkotás, de öt év múlva már nem fog. Mert más korú lettem, más körülmények közt élek, más a státuszom, és megváltoztak az értékek, amelyek fontosak a számomra. Lehet, hogy ma éhesen és boldogtalanul nézek meg egy filmet, holnap pedig jóllakottan és boldogan. Higgyék el, más írás jelenne meg ma, és más holnap. Meg más öt év múlva is. Arról már nem is beszélek, miféle ismérvek alapján kritizálja az ember a filmet? Hogyan tekintsünk egy filmre? Kultúrtörténeti alkotásként, azaz valamiféle művészet megnyilvánulásaként, a rendező/forgatókönyvíró önmegvalósításaként, vagy csak egyszerű termékként, ami pénzt hoz a konyhára? Jó esetben sok pénzt, és főleg az amerikaira? Talán mégis több egy film egy valag pénznél és erősen hathat a társadalmi, politikai, tudományos jelenségekre és folyamatokra, esetleg olyan tükörfélét tart eléjük? Vagy egy virtuális világot hoz létre, ahol kiélheti az ember a fantáziáját, például gyilkolhat, maszturbálhat, kínozhat, trágárkodhat kénye-kedve szerint a vásznon? Nehéz eldönteni. Ahogyan azt is, mennyit mondjon el a kritikus a filmről, és milyen célból. Ő már megnézte, és csak annyi, hogy véleményt alkot róla? Vagy gondoskodik arról, hogy azért mindent ne áruljon el, például a slusszpoén(oka)t és végkifejletet? Talán mások pont ennek hatására nézik meg a művet. Ki tudja. Mindenesetre Anton Ego belevág, és a következő ismérvek alapján próbál a filmekről véleményt alkotni. * sztori; * karakterek/színészek; * szövegek/nyelvezet/poénok; * összkép: például dinamikus, látványos, lebincselő, magával ragadó, unalmas, zene, hangok, stb. * mennyit hozott a "konyhára" Ezek összesség alapján a filmeket százalékosan lehet minősíteni: 100% - tökéletes 80% - jó 60% - közepes 40% - futottak még 20% - pocsék (Bárminemű hasonlóság a Cinema c. újsággal a véletlen műve!)

Friss topikok

Címkék

. (1) 1984 (1) 60 % (1) afganisztán (1) afrika (1) after wedding (1) agyő nagy ő (1) akciófilm (1) alan arkin (1) álarc (1) al kaida (1) anarchia (1) animációs film (1) anton ego (1) az ötödik elem (1) a 40 éves szűz (1) a kabalapasi (1) a másik én (1) a nagy testvér (1) a sötét lovag (1) balfaszság (1) bates (1) batman (1) beavatkozás (1) bee movie (1) ben stiller (1) bosszú (1) bourne (1) bourne trilógia (1) bourne ultimatum (1) brendan fraser (1) brit (1) bűn és bűnhődés (1) cápamese (1) carpenter (1) cate blanchett (1) cat city (1) chris tucker (1) clive owen (1) cris cooper (1) csillagok háborúja (1) csúcsformában 3 (1) csuja imre (1) dán film (1) david lynch (1) demi moore (1) diane krüger (1) dogma (1) dráma (2) dzihád (1) eddie murphy (1) ed harris (1) egyesült államok (1) egyiptom (1) eli roth (1) eryl streep (1) erzsébet (1) esküvő után (1) et (1) farrelly testvérek (1) fasz (1) faszvócentrikus világ (1) fbi (3) felkoppintva (1) film (1) filmkritika (15) forgatókönyv (1) geoffrey rush (1) george orwell (1) gerald butler (1) gesztesi károly (1) grabowsky (1) guasztustalan (1) gyilkosság (1) háború (2) halloween (1) heartbreak kid (1) heath ledger (1) hellboy (1) hilary swank (1) hinni akarok (1) hollywood mainstream (1) horror (3) hostel (1) hostel 2 (1) ii. fülöp (1) indul a bakterház (1) inland empire (1) iszlám (1) jackie chan (1) jake gyllenhaal (1) jakuza (1) james bond (1) jamie foxx (1) jancsó miklós (1) japán (1) jason bourne (1) jason statham (1) jennifer gardner (1) jerry bruckheimer (1) jessica alba (1) jet li (2) jodie foster (1) john hurt (1) john turteltaub (1) judd apatow (2) justin bartha (1) kaptár (1) kaptár 3 (1) kathy (1) katolicizmus (1) keitel harvey. (1) kéjgyilkosság (1) kém (1) kémhistória (1) kevin costner (1) kiadatás cia (1) királyság (1) klónok háborúja (1) knocked up (1) koltai róbert (1) konspiráció (1) kritika (1) kung fu panda (1) larry king (1) lars von trier (1) licence to kill (1) lions for lambs (1) macskafogó 2 (1) madagszkár (1) mads mikkelsen (1) malcolm mcdowell (1) mamma mia (1) martin weisz (1) matt damon (1) max von sydow (1) meet dave (1) megy a gőzös (1) meryl streep (1) mézengúz (1) michael palin (1) michelle monaghan (1) miért ciki a szex? (1) milla jovovich (1) motel (1) mr brooks (1) múmia (1) múmia a sárkánycsászár sírja (1) mutáns (1) natalie portman (1) nemzet aranya 2 (1) nicolas cage (1) nyüszítverobert ludlum (1) olajsejk (1) öngyilkos merénylők (1) p.s. i love you (1) pénisz (1) pina (1) pogány judit (1) protestáns (1) reese witherspoon (1) remake (1) resident evil (1) robert redford (1) roman polanski (1) shrek (1) sorozatgyilkosság (1) spy (1) steve carrell (1) superbad (1) szadista (1) szaúd arábia (1) százalék (1) szex és new york (1) sziklák szeme 2 (1) színész (1) színház (1) színházi előadás (1) tarantino (1) ternovszky béla (1) terroristák (1) terrorizmus (1) terrotista (1) the brave one (1) tökéletes tűrsadalom (1) tömegyilkos (1) tom cruis (1) totalitárius rendszer (1) tragédia (2) trancsírozós (1) trilógia (1) tunézia (1) twin peaks (1) ügynök (1) új európa (1) üresfejű (1) usa (2) v (1) vendetta (1) vérbosszú (1) vírus (1) wall e (1) war (1) wes craven (1) x akták (1) zombi (2) zombifilm (1) zsidó zsidós (1) Címkefelhő

Halloween - a 9. próbálkozás

2007.11.15. 02:33 Antal Egon

Épp kilencedszer mennek neki a Halloween című 1978-as Carpenter egekig magasztalt horrofilm rimékjének, a hasonló nevű Halloween-nek. Azt azért nem teljesen értem, miért leli valaki abban örömét, hogy kilencedik nekifutásra is próbáljon valamiféle újraértelmezést adni egy elmebeteg gyilkos ámokfutásának? Talán Rob Zombie rendező tudná ezt azzal megmagyarázni, hogy az amcsi tékákban a film 58 millió dolláros bevételnél jár, míg az előállítási költségei a 15 milliót sem érték el. Innentől kezdve nem kell nagy matekosnak lenni, ahhoz hogy mindent megmagyarázzunk: a nyugati világban máshogy töltik a halottak napját, mint itthon, és nagy sikernek örvendenek az erre az időszakra tervezett hasonló témájú filmek. Ha épp Tom & Jerryt beöltöztetnénk halottaknak, Amerikában szerintem még ez is jó nagyot tarolna. Mert sajnos ennyiben ki is merül a film mondandója: sajnos nem lehet (vagy legalább is szerintem nem szerencsés) egy filmbe belezsúfolni mindent - egy gyilkos elme kialakulását a gyermekkortól kezdve, a hidegvérű toroknyiszálásokat, a szexet, az amerikai álmot, ugyanakkor alkalmazkodni a mai "trendi" horror újhullámos, izgi felhozatalához (Fűrész, Motel, stb.).
Míke Myers nem a legjobb családi és iskolai környezetben nő föl: sztriptíztáncos anya, részeges/link/faszkalap/molesztáló apa, vele-nem-foglalkozó nővér, és még az iskolában is egy-kettő piszkálódni akaró nagyfiú-wannabe veszi kürül. A feszültség nőttön-nő: a hosszúhajú, esetlen tízéves Mike először állatokon teszteli a kés élességét, majd áttér az iskolatársakra, végül a családtagokra. Egyszer csak elkapják, és jól bavarrják az elmegyógyintézetbe, ahol egy gyermekpszichológus (Malcolm McDowell) gondjaira bízzák. Biztos-ami-biztos alapon főhősünk azért még odabent is rosszalkodik egy keveset, ugyanis belevágja a villáját egy felügyelőnőbe, majd emiatt főbe lövi magát az anyja, és az elkövetkezendő 15 évben gazdaggá teszi a kezelőorvosát, aki könyvet ír a történetről. És akkor egyszer csak Mike kiszabadul az elmegyógyintézetből is, miután megöl vagy féltucat állig felfegyverkezett rendőrt, miközben ő állig bilincsbe van verve, és elindul az ámokfutás. Mert, persze hova is mehetne a kedves gyilkosunk? Na hova? Hát persze, hogy haza, ahol még sok-sok gyilkosság vár rá...
A filmet lehetetlen komolyan venni, sőt, nagyon is érezni rajta, hogy csak és kizárólag pénztermelési szempontból készült. Sok logikai buktató van benne, csakhogy néhányat említsünk:
* a nevelőapa arra sem ébred fel, hogy Mike állig leszigszalagozza;
* a gyilkosra 3x lő rá McDowell, és egyszer vágja bele az egyik lány a bökőjét, úgy jól, a szíve tájákán, ahol azért valamiféle fájdalomra emlékeztető hangot ki lehetett volna adnia, de nem - a gyilkosnak ez meg sem kottyan;
* hogy lehet úgy könyvet írni egy szadista tömeggyilkosról, hogy a saját arcát szerepeltetjük a címlapon, az "Ördögi szemek" cím alatt?
És még sorolhatnánk. Ugyan literszámra folyik a vér összevissza, a színészi alakítások sem olyan rosszak, és többször mutatnak felvillanó ciciket is a filmben - sajnos nem több ez a mozi, mint gyenge popcornkísérő és egy nem-tudom-hova-tenni-film a Halloweeni időszakokra. Fölösleges.

Értékelés: 40%

1 komment

Címkék: horror álarc remake halloween tömegyilkos szadista carpenter malcolm mcdowell

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr30229572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halloween 13 2011.07.31. 13:51:40

Nem értek egyet a kritikáddal, ez a film igenis nagyon jó. Nem csak pénztermés céljából készült, Rob Zombie egy kitűnő zenész és rendező, élvezi amit csinál, pénze így is van, a filmmel a horror iránti rajongását fejezi ki, csupán szórakoztatás céljából készült...és ez tökéletesen sikerült is neki. A logikai buktatókba is belekötnék ha szabad. A nevelőapa azért nem ébred fel, mert előtte ivott meg egy üveg piát, és annyira részeg, hogy nem ébred fel már semmire. De mikor átvágják a torkát akkor kinyitja a szemét. Mike-ot a sorozat alatt többször is megölték, legalábbis megpróbálták, megsebezték. Ez nem róható fel Zombie bűnének, hogy gyilkosa "halhatatlan" akárcsak Jason vagy Freddy. Ezzel tiszteleg a régi részek előtt. Mert ha meghalna véglel Michael, akkor meg ugyebár az lenne a baja mindenkinek, és azért húznák le a filmet. A vérrel meg nem spórolnak de még ahhoz képest elég visszafogott. De hát mégis csak egy Slasher film: vér, maszkos gyilkos és cicik kötelező. Ha máskor nem, legalább Halloween tájékán kötelező darab, de egyébként egy kitűnő alkotás és többször is nézhető!
süti beállítások módosítása