HTML

Filmkritika

A filmkritika nem könnyű dolog. Lehet, hogy míg nekem tetszik egy film, másnak viszont nem. Az is előfordulhat, hogy ma tetszik nekem egy alkotás, de öt év múlva már nem fog. Mert más korú lettem, más körülmények közt élek, más a státuszom, és megváltoztak az értékek, amelyek fontosak a számomra. Lehet, hogy ma éhesen és boldogtalanul nézek meg egy filmet, holnap pedig jóllakottan és boldogan. Higgyék el, más írás jelenne meg ma, és más holnap. Meg más öt év múlva is. Arról már nem is beszélek, miféle ismérvek alapján kritizálja az ember a filmet? Hogyan tekintsünk egy filmre? Kultúrtörténeti alkotásként, azaz valamiféle művészet megnyilvánulásaként, a rendező/forgatókönyvíró önmegvalósításaként, vagy csak egyszerű termékként, ami pénzt hoz a konyhára? Jó esetben sok pénzt, és főleg az amerikaira? Talán mégis több egy film egy valag pénznél és erősen hathat a társadalmi, politikai, tudományos jelenségekre és folyamatokra, esetleg olyan tükörfélét tart eléjük? Vagy egy virtuális világot hoz létre, ahol kiélheti az ember a fantáziáját, például gyilkolhat, maszturbálhat, kínozhat, trágárkodhat kénye-kedve szerint a vásznon? Nehéz eldönteni. Ahogyan azt is, mennyit mondjon el a kritikus a filmről, és milyen célból. Ő már megnézte, és csak annyi, hogy véleményt alkot róla? Vagy gondoskodik arról, hogy azért mindent ne áruljon el, például a slusszpoén(oka)t és végkifejletet? Talán mások pont ennek hatására nézik meg a művet. Ki tudja. Mindenesetre Anton Ego belevág, és a következő ismérvek alapján próbál a filmekről véleményt alkotni. * sztori; * karakterek/színészek; * szövegek/nyelvezet/poénok; * összkép: például dinamikus, látványos, lebincselő, magával ragadó, unalmas, zene, hangok, stb. * mennyit hozott a "konyhára" Ezek összesség alapján a filmeket százalékosan lehet minősíteni: 100% - tökéletes 80% - jó 60% - közepes 40% - futottak még 20% - pocsék (Bárminemű hasonlóság a Cinema c. újsággal a véletlen műve!)

Friss topikok

Címkék

. (1) 1984 (1) 60 % (1) afganisztán (1) afrika (1) after wedding (1) agyő nagy ő (1) akciófilm (1) alan arkin (1) álarc (1) al kaida (1) anarchia (1) animációs film (1) anton ego (1) az ötödik elem (1) a 40 éves szűz (1) a kabalapasi (1) a másik én (1) a nagy testvér (1) a sötét lovag (1) balfaszság (1) bates (1) batman (1) beavatkozás (1) bee movie (1) ben stiller (1) bosszú (1) bourne (1) bourne trilógia (1) bourne ultimatum (1) brendan fraser (1) brit (1) bűn és bűnhődés (1) cápamese (1) carpenter (1) cate blanchett (1) cat city (1) chris tucker (1) clive owen (1) cris cooper (1) csillagok háborúja (1) csúcsformában 3 (1) csuja imre (1) dán film (1) david lynch (1) demi moore (1) diane krüger (1) dogma (1) dráma (2) dzihád (1) eddie murphy (1) ed harris (1) egyesült államok (1) egyiptom (1) eli roth (1) eryl streep (1) erzsébet (1) esküvő után (1) et (1) farrelly testvérek (1) fasz (1) faszvócentrikus világ (1) fbi (3) felkoppintva (1) film (1) filmkritika (15) forgatókönyv (1) geoffrey rush (1) george orwell (1) gerald butler (1) gesztesi károly (1) grabowsky (1) guasztustalan (1) gyilkosság (1) háború (2) halloween (1) heartbreak kid (1) heath ledger (1) hellboy (1) hilary swank (1) hinni akarok (1) hollywood mainstream (1) horror (3) hostel (1) hostel 2 (1) ii. fülöp (1) indul a bakterház (1) inland empire (1) iszlám (1) jackie chan (1) jake gyllenhaal (1) jakuza (1) james bond (1) jamie foxx (1) jancsó miklós (1) japán (1) jason bourne (1) jason statham (1) jennifer gardner (1) jerry bruckheimer (1) jessica alba (1) jet li (2) jodie foster (1) john hurt (1) john turteltaub (1) judd apatow (2) justin bartha (1) kaptár (1) kaptár 3 (1) kathy (1) katolicizmus (1) keitel harvey. (1) kéjgyilkosság (1) kém (1) kémhistória (1) kevin costner (1) kiadatás cia (1) királyság (1) klónok háborúja (1) knocked up (1) koltai róbert (1) konspiráció (1) kritika (1) kung fu panda (1) larry king (1) lars von trier (1) licence to kill (1) lions for lambs (1) macskafogó 2 (1) madagszkár (1) mads mikkelsen (1) malcolm mcdowell (1) mamma mia (1) martin weisz (1) matt damon (1) max von sydow (1) meet dave (1) megy a gőzös (1) meryl streep (1) mézengúz (1) michael palin (1) michelle monaghan (1) miért ciki a szex? (1) milla jovovich (1) motel (1) mr brooks (1) múmia (1) múmia a sárkánycsászár sírja (1) mutáns (1) natalie portman (1) nemzet aranya 2 (1) nicolas cage (1) nyüszítverobert ludlum (1) olajsejk (1) öngyilkos merénylők (1) p.s. i love you (1) pénisz (1) pina (1) pogány judit (1) protestáns (1) reese witherspoon (1) remake (1) resident evil (1) robert redford (1) roman polanski (1) shrek (1) sorozatgyilkosság (1) spy (1) steve carrell (1) superbad (1) szadista (1) szaúd arábia (1) százalék (1) szex és new york (1) sziklák szeme 2 (1) színész (1) színház (1) színházi előadás (1) tarantino (1) ternovszky béla (1) terroristák (1) terrorizmus (1) terrotista (1) the brave one (1) tökéletes tűrsadalom (1) tömegyilkos (1) tom cruis (1) totalitárius rendszer (1) tragédia (2) trancsírozós (1) trilógia (1) tunézia (1) twin peaks (1) ügynök (1) új európa (1) üresfejű (1) usa (2) v (1) vendetta (1) vérbosszú (1) vírus (1) wall e (1) war (1) wes craven (1) x akták (1) zombi (2) zombifilm (1) zsidó zsidós (1) Címkefelhő

Agyő, nagy ő - a Farrely testvérek félresikerült filmje

2007.11.10. 23:51 Antal Egon

Nem tudom, miért van az, hogy a Farrelly testvérek filmjeinek mindig idiótábbnál-idiótább címet adnak nálunk, Madzsarisztánban. Nem klappolt a Tökös tekés, a Keresd a nőt, és a Dilibogyók sem. Sebaj, az eddigi Farrelly termés mondhatjuk, hogy remek volt: a testvérek tényleg valami újat, megmagyarázhatatlant, és eddig megmutatathatlannak vélt dolgokat hoztak be a mozizás történetébe. "Agyő, Nagy Ő" címen a magyar bozikba betolt "The Heartbreak Kid" c. filmjük marha nagyot bukott ugyanakkor Amerikában, mert csak 35 millió dollárt hozott eddig a konyhára, a már kialakult Farrely és Ben Stiller  hírnév ellenére.
Főszereplőnk, Eddie (Ben Stiller) immár negyven éves, aki megfontolnak látszik, rendezett az élete, jól néz ki, van munkája, viszont még mindig nincs felesége, de még egy nője sem. Egyszer csak beleszalad az utcán a csinos Lilába (Malin Akerman), aki ugyan egy csinos szöszke, jó mellekkel meg minden, viszont néha undorítan viselkedik: például nagyokat fingik - és erről beszél is, az orrán jön vissza a kaja - és ezt meg is mutatják, bozontos a pinája, amiben csiklógyűrű van - és ezt is megmutatják, néha ótvarul beszél, és még sorolhatnánk a negatívumokat holnap estig. Szóval ebbe a nőbe zúg bele Eddie, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve el is veszi feleségül, hogy a nőt ne deportálják Rotterdamba a munkahelyéről. Ami, mint kiderül, nem is ad pénzt neki. Az is kiderül, hogy Lilának csak adósságai vannak. Szóval, így indulnak a nászútra Mexikóba, és Eddie előtt ott lebeg a legjobb barátjának a papucsházassága (Rob Corddry), ami nem túl jó jel. Hamarosan a pár közt elkezdenek előjönni az ellentétek, a problémák, kiakadások, őrült ordítozások, amit az üdülőtelep gondnoka (Carlos Mensia) valóban humoros tréfái és a négytagú őrült mexikói zenekar viccesége valamennyire tud elllensúlyozni. És akkor barátunk beleszalad egy másik csinos lányba, a barnahajú Mirandába (Michelle Monaghan), akibe azon nyoban bele is szeret. És akkor jönnek a bonyodalmak... Míg Eddie kever Mirandával, és annak enyhén bogaras nagy családjával, felesége szenved a naptól való leégéstől, és a papucsbarátja esküvőjén részt vett fiatal ikerpár - akik véletlenül ugyanott, ugyanakkor nyaralnak Mexikóban, mint Eddie - elterjesztik, hogy Eddie feleségét jégcsákánnyal verték szét... Ki kéne bogozni a szálakat, de hova vezet ez az egész??
A karakterek egyébkén nem rosszak, végül is a színészek sem, bár azért egy-két szerep nem sikeredett olyan jóra. Például nekem kifejezetten nem tetszik Eddie apjának a szerepe - pedig nem rossz az elképzelés - majd meglátják, miért.
A film megy a maga módján, csak az a gond, hogy néhol nagyon erőltetett a humor, a  nagy csattanókat már elcsattogtatták az előzetesekben. Amerikában állítólag nem nevettek a kritikusok, akkor már csak azt nem értem, hogy mire jók a tesztvetítések? Sok undorító jelenet van a filmben - például amikor egy mexikói folklórműsorra fizetnek be főszereplőink, akkor egy szamarat mutatnak álló léccel, aki épp készül meghágni egy nőt. És sorolhatnánk, mert van még egy-kettő ilyen. Azért annyira ne írjuk le a filmet - pedig hihetetlen, és logikátlan lépésekből is van 1-2 - mert veszettül jól ülő jelenet is akad 1-2, amit azért még a Farelly fivéreknek még betudhatunk, meg a vég is kiszámíthatatlan...

Értékelés: 60%.

Szólj hozzá!

Címkék: ben stiller farrelly testvérek agyő nagy ő heartbreak kid michelle monaghan

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr86224878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása